رواية وجع حنين الفصل التاسع عشر 19 بقلم ريحانة الجنه


 رواية وجع حنين الفصل التاسع عشر 19 بقلم ريحانة الجنه


في المعرض 

يوسف:انا حتجنن يا أمير حنين بقاله يومين مش عايزة تكلمني ده انا حتي روحتلها النهاردة البيت والبواب قالي انها مش في البيت . انا خايف تكون عايزة تفركش الجوازة 

أمير:مفتكرش. بس بصراحة حنين مزوداها اوي عادي يعني ماكل المخطوبين بيحصل بينهم كدة واكتر 

يوسف:لا يا أمير حنين حاجة تانية دي طلعت روحي علي بال ما اخدت عليا وابتدت تتكلم معايا بس انا فعلا ذودتها 

أمير:بس انا مش شايف كدة عادي علي فكرة . بص انت سيبها يومين وهي حتكلمك لوحدها 

يوسف :يومين ايه تاني ده من يومين بس حموت مش مستحمل بعدها عني . بس تعرف يا أمير انا كل يوم بحب حنين اكتر واحترمها اكتر . علي قد ما زعلت انها بتمنع نفسها عني علي قد مااحترمتها اكتر وكبرت في عيني اكتر .

أمير:طيب بقولك ايه تتصل بباباها وتشوف ايه الاخبار اكنك يعني بتطمن عليها ما هو ميعرفش انك بتكلمها ولا تشوفها 

يوسف :فكرة . بس تفتكر هي ممكن تكون قالتلوا حاجة علي اللي حصل 

أمير:لا ما أعتقدش اصلها لو كانت قالتلو كان هو اتصل بيك وادهملك يا معلم 

يوسف :معاك حق . استني كدة ....... للاسف تليفونه مقفول 

أمير:خلاص روحلهم البيت عادي 

يوسف : مفيش قدامي الا كدة انا خلاص حتجنن



يوسف راح بيت عبد الرحمن وخبط كتير محدش بيرد قلق اكتر وهو جاي يمشي . لقي علي خارج من الاسانسير 

علي :يوسف اهلا ازيك 

يوسف:الله يسلمك اومال بابا وماما فين بتصل ببابا وبخبط محدش بيرد

علي :تعالي بس ندخل وانا حقولك كل حاجة 

علي :اتفضل يا يوسف . 

يوسف:في ايه يا علي قلقتني 

علي :اصل بابا تعب وجاتلو غيبوبة سكر ودخل المستشفي 

يوسف:يا نهار ابيض امتي ده حصل 

علي :امبارح بالليل ومن ساعتها واحنا كلنا . انا جيت بس علشان اخدلهم شويه حاجات

يوسف :طيب شوف حتاخد ايه علشان اجي معاك اطمن علي بابا وماما 

علي :طيب ثواني مش حتاخر 



(في المستشفي )

علي :اتفضل يا يوسف 

حنين :اول ماشافت يوسف قلبها دق اوي علشان كان واحشها ونفسها تشوفه وتسمع صوته بس كانت زعلانه لكن اول ماشفته نسيت كل حاجة 

يوسف :ازيكم يا جماعة الف سلامة علي بابا انا والله اول ما عرفت جيت مع علي علي طول. قوليلي يا ماما عاملة ايه 

خديجة :بتعيط . حموت يا يوسف عمك تعبان قوي قلبي وجعني عليه 

يوسف :متقلقيش ان شاء الله حيقوم بالسلامة . وتتشاقوا يا خجوج وليكي عليا ححجزلكم شهر عسل واخليه يقولك كلام حلو وانا اللي ححفظو ايه رايك 

خديجة:ضحكت . يجزيك يا يوسف ضحكتني 

يوسف:ايوة كدة اضحكي خلي الشمس تنور . ادعيلوا انتي بس وان شاء الله ربنا حيطمنا . طيب استاذن انا بقي 

خديجة :ما انت قاعد يا حبيبي ده انت قاعدتك ميتشبعش منها 

يوسف :معلش يا حجوج حبقي اجيلك تاني 

علي :يا ابني استني بس حروح اجبلك قهوة ولا حاجة 

يوسف:يا عم انامش جاي اتضايف . احنا في مستشفي وكمان علشان تخدوا راحتكم . وان شاء الله حاجي بكرة واطمن علي بابا . علي معلش هو انا ممكن اقول لحنين حاجة برة 

علي :اه طبعا ممكن تعالي يا حنين شوفي يوسف عايز ايه 

عمار :لا طبعا هي سايبة ولا ايه ما يقول هنا وهما في بينهم اسرار 

خديجة :عمار اتلم مكفكش اللي حصل . روحي يا حنين شوفي يوسف 



يوسف وعمار مش طايقين بعض وبينهم نظرات غل وكل واحد نفسه يمسك في خناق التاني . 

يوسف :وبعدين حتفضلي زعلانة مني كتير كدة 

حنين :انت شايف ايه 

يوسف:شايف اني بحبك ومش قادر علي بعدك وحموت من غيرك 

حنين :ابتسمت . طب اتلم لعمار يسمعك ويعملنا مشكلة 

يوسف :انا مش عارف الواد ده مش طايقني ليه حكاية انه صيدلي دي خلتوا عامل زي الحقنة 

حنين :هههههههههه والله هو قلبه طيب لما تتعود عليه حتحبوا 

يوسف: وانا مالي انا اللي يهمني قلبك انتي وعايز اتعود عليكي انتي . وحشتييييييني يا بنت اللذين 

حنين : وانت كمان 

يوسف:ايوة بقي. ردي فيه الروح ده انا كنت ميت من غيرك 

حنين :طيب يلا بقي امشي احسن يقلقوا ويقعدوا يسالوني 

يوسف :خلاص ماشي . بس ابقي افتحي التليفون علشان اتطمن عليكي



حنين :حاضر بس مش فون حيكونوا قاعدين ومش حعرف اتكلم

يوسف :خلاص حكلمك علي الواتس اوك 

حنين :اوك يلا بقي امشي 

يوسف مشي وحنين دخلت الاوضة 

عمار:ايه كل ده كان عايزك في ايه بقي ان شاء الله 

حنين :اولا انا متأخرتش وبعدين هو كان بيسألني اذا كنا عايزين حاجة ولا لا 

عمار :ليه وهو شايفنا شحاتين 

علي :فيه ايه يا عمار الراجل بيسال مفيهاش حاجة 

حنين :وبعدين انا قلتلوا ان احنا مش محتاجين حاجة ده سؤال مش اكتر

عمار :انا مش عارف هو اصلا ايه اللي جابه 

حنين:انا بجد مش فاهمة انت ليه كارهوا اوي كدة . هو كان عملك ايه 

عمار :انا مش طايقوا ده واحد هلاس وبتاع ستات وكل يوم مع واحدة 

حنين :انت كداب يوسف مش كدة 

عمار:كداب . بتكدبيني يا حنين علشان ده . طب ايه رأيك بقي انا سالت وعرفت انه بتاع ستات ومفيش واحدة بتدخله المعرض غير لما بيعلقها وكمان عامل هناك اوضة وبيجيب فيها ستات 

حنين:عيطت . بس بقي اسكت مش عايزة اسمع حاجة 

علي :وبعدين يا عمار ماتسكت بقي يا اخي مكفكش اللي عملته في ا


بوك جاي تكمل علي اختك

عمار . ما انا كلامي مش علي هواكم 

خديجة :بقولك ايه يالا امشي روح شوف مراتك وولادك 

عمار:ماما انتي... 

خديجة :ولا كلمة امشي بقولك 

بعد شوية حنين هديت وكمان كان معاد الزيارة قرب يخلص 

علي :يلا علشان اروحكم وارجع لبابا 


حنين :لا يا علي روحوا انتوا وانا قاعدة مع بابا انا حبات معاه

علي:ازاي بس روحي انتي ارتاحي 

حنين :حروح اعمل ايه روح انت شوف سلمي والولاد من امبارح مروحتش وروح جيهان وماما معاك . جيهان متخليش ماما تبات لوحدها 

جيهان :لا متخفيش حخدها تروح معايا 

علي :طيب مش عايزة حاجة قبل ما نمشي 

حنين :لا يا حبيبي شكرا مش انت جبتلي الحاجات اللي قلتلك عليها من البيت 

علي :اه كل حاجة . طيب انا حروح اشوف الدكتور وارجع

.......................................... 



يوسف بيكتب لحنين 

يوسف:روح قلبي عاملة ايه روحتي 

حنين :الحمد لله . لا مروحتش انا حبات مع بابا وهما حيروحوا وانا قاعدة معاه 

يوسف :لوحدك. ازاي

حنين :عادي دي مستشفي مليانة ناس 

يوسف :وهما حيمشوا امتي 

حنين :يعني نص ساعة كدة 

يوسف :اوك خلاص لما يمشوا كلميني علشان اطمن عليكي 

حنين :حاضر . سلام

مشي علي وخديجة وجيهان وحنين كلمت يوسف واطمن عليها والوقت اتاخر وجه الدكتور وشاف باباها 

الممرضة :بصي يا مدام المحلول ده قدامه كدة ساعة ونص ويخلص لو اتاخرت عليكي ابقي اقفلي الكلونة واندهيلي 

حنين :حاضر . بقولك ايه هو الدكتور حيمر تاني 

الممرضة :لا خلاص الصبح بقي 

حنين :اصل بصراحة من الصبح بالبس ده والنقاب عايزة اغير هدومي وخايفة حد يجي فجأة 

الممرضة:لا متقلقيش غيري براحتك الدكتور خلاص مشي ومش حيجي غير الصبح وحتي لو جه انا حبقي معاه وادخلك الاول 

حنين :متشكرة اوي ليكي حتعبك 

الممرضة ولا تعب ولا حاجة انا تحت امرك 

دخلت حنين الحمام وغيرت هدومها ولبست بيجامة كات و بيرمودة وفكت شعرها علشان كانت مصدعة من النقاب طول النهار وظبطت المنبه علشان المحلول بتاع بابها وقعدت علي الكنبة وبتفكر في كلام عمار عن يوسف وهي قاعدة راحت في النوم 



في الوقت ده يوسف جاب عشا لحنين وبعلاقاته طبعا قدر يدخل المستشفي في وقت متاخر كدة وفي غير معاد الزيارة ووصل عند الاوضة وخبط بس محدش رد قلق يوسف ليكون حصل حاجة فتح الباب ودخل وقفله وراه وبص لقي حنين قاعدة وراحة في النوم بس مصدقش نفسه لما شافها اول مرة يشوفها من يوم الرؤية وكمان لابسة كدة وشعرها اللي عمره ماشافه لقاه لونه احمر جميل وطويل وناعم 

يوسف:حط الاكل وقعد جنب حنين وهو بيتامل شكلها وكل تفصيلة فيها وملس علي شعرها اد ايه ناعم وطويل كان حاسس انه مش متحمل نفسة يا خودها في حضنه بس خايف رجع يوسف ظهره وحط ايه علي راسه بيحاول يمسك نفسه وميغلطش

 في الوقت ده حنين كانت راحت في النوم اوي من التعب ومالت علي يوسف بضهرها وجسمها كله وبقت تقريبا في حضنه يوسف قلبه دق لما مالت عليه حاول يمنع نفسه بس مقدرش وحاوطها بإيده وحضنها وجامد وباسها وفضل سايبها في حضنه شوية مش قادر يبعد عنها بس افتكر انها لوصحيت وشافته حتزعل وهو ماصدق صالحها خرجها من حضنه ونيمها علي الكنبة 



يوسف:باسها تاني .وهو بيملس علي شعرها. علي عيني يا نور عيني اشيلك من حضني بس غصب عني خايف تصحي وتزعلي مني 

قام يوسف واخد الاكل معاه وخرج وهو خارج الممرضة شافته خارج من الاوضة 

الممرضة:هو مش حضرتك اللي كنت هنا الصبح وواقف مع المدام 

يوسف:اه انا ليه في حاجة 

الممرضة :هو حضرتك جوزها 

يوسف:معرفش يقولها ايه . اه اه جوزها 

الممرضة :بس وقت الزيارة عدي من بدري 

يوسف:طلع مبلغ محترم واداهلها . متقلقيش الامن تحت عارف اني هنا . خدي ول 

الممرضة :لا والله انا مش عايزة حاجة

يوسف:معلش انا بس عايزك تخلي بالك من المدام لو عازت منك حاجة 

الممرضة: حاضر من عنيا متقلقش . عن اذنك 

يوسف فضل واقف قدام شباك برة الاوضة وبيفتكر شكل حنين وهي نايمة واد ايه كانت حلوة ولما لمسها كانت قاد ايه ناعمة واتنهد يوسف تنهيدة طويلة . اه يا حنين امتي بقي اقدر اخدك في حضني من غير مااخاف 

ليه بس كدة يا عمي ده وقت تعب ده . حرام عليك انا مش قادر اصلا 

وعدت الساعةسبعه ونص والمنبه رن

يتبع 👇👇👇👇👇👇👇👇


الفصل العشرون من هنا 




تعليقات
تطبيق روايات
حمل تطبيق روايات من هنا



×